Żegluga Mazurska symbolem Mazur

2017-07-05 16:00:00 (ost. akt: 2017-07-05 15:58:51)

Podziel się:

Nowy statek Żeglugi Mazurskiej w basenie firmy

Nowy statek Żeglugi Mazurskiej w basenie firmy

Autor zdjęcia: Archiwum GG

Żegluga Mazurska jest największym przewoźnikiem pasażerskim na mazurskich jeziorach. Dzisiaj to w sumie kilkanaście jednostek. Statki Żeglugi wożą pasażerów już od siedemdziesięciu lat

W rozwoju żeglugi na jeziorach można dojrzeć kolejne etapy rozwoju gospodarczego Mazur. Najpierw akweny były jedynymi drogami w kraju porośniętym pradawną puszczą. Połączone kanałami w XVIII wieku pozwoliły na lepszą komunikację i szybszy rozwój regionu. Kres tej dominacji położył rozwój sieci dróg i pojazdów samochodowych, ale żegluga dostosowała się do nowych realiów i dalej służyła mieszkańcom. Dodatkowo na mazurskim horyzoncie pojawili się turyści i na nich swoją uwagę zaczęli skupiać armatorzy statków. Z czasem właśnie ta forma działalności zdominowała ruch na jeziorach.

W 1945 roku zmienił się bieg dziejów i na jeziorach pojawili się nowi przewoźnicy. Po pożodze wojennej trzeba było na nowo uruchomić „Białą Flotę”, z której znaczna część spoczywała na dnie mazurskich jezior, zatopiona przez oddziały niemieckie uciekające przed Armią Czerwoną. W 1946 roku sytuację próbuje opanować ówczesny Państwowy Zarząd Wodny. W 1950 roku giżyccy stoczniowcy zostają podporządkowani Stoczni Rzecznej w Toruniu. W służbie pozostaje jeszcze ostatni parowiec na jeziorach "Wilnianin" (wcześniej "Kiermuza").

Mijają dwa lata i dobrze funkcjonujący zakład przejmuje Rejonowa Ekspozytura Warszawskiej Żeglugi na Wiśle. Nie zaspokoiło to ambicji pracującej w Giżycku załogi, więc dzięki rozlicznym staraniom oraz zabiegom kierownictwa firmy 1 stycznia powstaje w Giżycku samodzielne Przedsiębiorstwo Państwowe Żegluga Mazurska. Przedsiębiorstwem kieruje Franciszek Wojciechowski. Powstaje Baza Remontowa przy alei Wojska Polskiego i flota kilkunastu statków pasażerskich. Pierwsze lata to port przy wlocie z Niegocina do Kanału Łuczańskiego (tzw. stara przystań), a następnie wygodny Port Giżycko zbudowany wraz z molem na jeziorze Niegocin.

Na początku lat 60. ubiegłego wieku w Żegludze prowadzona jest produkcja m.in. zestawów refulacyjnych, barek 20-tonowych, wind sterowanych aksonometrycznie, wind kotwicznych, kotwic oraz drobnych elementów niezbędnych w wyposażeniu statków. Powstaje też udana konstrukcja własna, niewielki statek "Jesion". Jedna z wyprodukowanych wówczas jednostek pływa na jeziorach do dziś. Przedsiębiorstwo ma swoje ekspozytury w Augustowie i Ostródzie.

W połowie lat 60. „Biała Flota” otrzymuje nowe jednostki pasażerskie, które są eksploatowane do dziś. Są to m.in. największe na jeziorach statki: "Tałty", "Bełdany", "Wigry", "Roś", "Śniardwy", "Dargin". Był to znaczący postęp w obsłudze ruchu turystycznego na jeziorach. Statki przedwojenne idą na złom. Żegluga świadczy wiele usług na jeziorach, jak np. holowanie drewna, a we flocie pływają również holowniki.

Transformacja ustrojowa zmieniająca Polskę, zmieniła również Żeglugę Mazurską. 1 marca 1999 roku powstaje Żegluga Mazurska Spółka z o.o. Jest to spółka pracownicza. Taka forma przetrwała do dziś. Obecnie flota liczy 10 jednostek, a najnowszym osiągnięciem Bazy Remontowej jest rozpoczęcie produkcji statków na własne potrzeby.

Jako pierwszy powstał katamaran „Alicja”. Plany rozwojowe przewidują budowę kolejnych, nieco innych, bardziej luksusowych od pierwszej jednostki. Żegluga, dysponując rozbudowanym parkiem maszynowym, świadczy wiele usług dla ludności, prowadzi również w Giżycku sklep techniczny. Z Bazy Remontowej korzysta wielu armatorów trudniących się przewozami pasażerskimi na jeziorach. Żegluga Mazurska to przykład udanej transformacji z przedsiębiorstwa państwowego w prywatną spółkę. Obecnie prezesem firmy jest Lidia Ina Należyty.


Lidia Ina Należyty, prezes Zarządu Żeglugi Mazurskiej: — Siedemdziesiąt lat doświadczeń ma swoje dobre, ale i niestety złe strony. Dobre bo jest to nasza historia, są to ludzie znający specyfikę branży, na których można liczyć. Złe, bo dziś w nowej, nieustannie zmieniającej się sytuacji rynkowej, musimy działać w zupełnie inny sposób niż było to kilkadziesiąt lat temu.

Żegluga Mazurska współcześnie to przewozy pasażerskie, produkcja, usługi i handel artykułami metalowymi. Trudną dziedziną jest produkcja i usługi, bo mamy energochłonny park maszynowy. Powoli, krok po kroku, zmieniamy niekorzystną dla nas sytuację. W tym segmencie czekają nas zmiany. Plan na przyszłość to produkcja na rzecz „przemysłu wodnego”. Już mamy zbudowany pierwszy katamaran do przewozu osób. W planach są inne jednostki.

Żegluga niegdyś produkowała na potrzeby całej branży, były również jednostki pływające, i do tego wracamy. Oczywiście w nowoczesnej formie, odpowiadając na aktualne potrzeby rynku. Nadal też będziemy prowadzić handel artykułami metalowymi.




Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Dodaj komentarz Odśwież

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB