Kurier czy Paczkomaty?

2020-12-01 13:02:35 (ost. akt: 2020-12-01 13:02:45) Artykuł sponsorowany

Podziel się:

Globalny kryzys gospodarczy wywołany przez pandemię zdaje się omijać branżę e-commerce, która zanotowałą wyraźny wzrost. W czasie gdy giełda spadała, akcje Amazona zyskiwały na wartości. W Polsce odnotowano wyraźny wzrost liczby Klientów e-commerce. Według najnowszego badania Gemius, ponad 70% internautów kupuje w sieci, co jest wzrostem o 11 pkt. proc. Podczas tzw. lockdownu, kiedy to przez dwa miesiące zamknięta była większość sklepów, wielu zakupów można było dokonać wyłącznie on-line. Jednocześnie wiele firm nie miało innego sposobu na utrzymanie sprzedaży. Silna pozycja e-commerce utrzymuje się mimo zdjęcia ograniczeń w handlu. Klienci wyrobili sobie nowe nawyki, a sklepy stworzyły nową infrastrukturę sprzedażową. Jest to więc dobry moment na przyjrzenie się polskiemu rynkowi e-commerce, a konkretnie związanym z e-commerce usługom logistycznym.

Preferencje Klientów


Kurierzy oferują najbardziej pożądaną usługę logistyczną w e-commerce. Według badań przeprowadzonych przez Gemius dla e-commerce Polska, aż ¾ internautów kupujących w sieci uważa, że doręczenie przez Kuriera motywuje ich do robienia zakupów on-line bardziej niż inne formy dostawy. Natomiast niecałe 70% respondentów twierdzi, że najbardziej zachęca ich do robienia zakupów w sieci możliwość dostawy do Paczkomatu. W badaniu użyto bardziej ogólnego określenia “dostawa do maszyny paczkowej”, ale w praktyce w Polsce oznacza to właśnie Paczkomaty. Przy ponad 9000 urządzeń i braku realnej konkurencji InPost jest w zasadzie monopolistą w tym sektorze rynku. Konkurencję dla Paczkomatów stanowią nie inne podobne urządzenia, ale kurierzy i poczta.

Pocztę, czyli dostawę do domu/pracy przez listonosza, uważa za najbardziej motywującą formę dostawy nieco ponad połowa (55%) internautów kupujących on-line. Jeszcze mniejszą popularnością cieszy się, mimo na ogół najniższej ceny, dostawa do punktu odbioru (w kiosku, sklepie, czy na stacji benzynowej), na którą wskazało tylko 39% ankietowanych w badaniu Gemiusa. Inne formy dostawy, takie jak odbiór w urzędzie pocztowym lub w sklepie stacjonarnym danej marki oraz pobieranie materiałów w wersji cyfrowej ze stron www. motywuje jedynie ok. ⅕ respondentów.. Usługi te cieszą się niewielką popularnością, pomimo tego, że dwie z tych nich są darmowe!

Preferowane formy dostawy w praktyce


Kurierzy mimo to muszą się jednak liczyć z konkurencją ze strony innych usług logistycznych, przede wszystkim Paczkomatów. Okazuje się bowiem, że faktyczne wybory kupujących są nieco inne niż ich deklarowane preferencje i dostawa Kurierem nie jest najczęściej wykorzystywaną w praktyce. Ten zaszczyt przypadł w tym roku Paczkomatom, z których korzysta aż 61% respondentów (w porównaniu do 55%, którym najczęściej paczki przywożą kurierzy). Wyniki te znajdują potwierdzenie w wynikach badań przeprowadzonych w kwietniu 2020 przez instytut badań opinii Kantar Millward Brown, według których odbiór zamówienia w Paczkomacie wybrało 80% ankietowanych, a dostawę kurierem - 70%. Trzecie miejsce w rankingu zajmuje dostawa paczki przez listonosza do domu lub miejsca pracy, którą w badaniu Kantara wybrało 41% ankietowanych, a według raportu Gemius - 33% internautów.
Jest to zmiana w stosunku do poprzednich fal badania, w których zawsze na pierwszym miejscu byli Kurierzy.Paczkomaty stopniowo zyskiwały na popularności, zmniejszając dystans dzielący je od usług kurierskich w rankingu najczęściej wykorzystywanych form dostawy. Możemy jednak mówić też o pewnym przyspieszeniu tego trendu, do którego niewątpliwie przyczyniła się pandemia. Po pierwsze, zwiększony ruch w branży e-commerce sam w sobie spowodował zapewne przyspieszenie różnych trendów w rozwoju branży. Po drugie, korzystanie z Paczkomatów pozwala na uniknięcie jakiegokolwiek kontaktu z ludźmi, co może być argumentem za korzystaniem z nich w czasie pandemii. Niewątpliwie nie bez znaczenia są też działania jakie podjął operator Paczkomatów. Poczynając od oczywistych korzyści wynikających ze stałego zwiększania liczby dostępnych urządzeń, co czyni usługę bardziej atrakcyjną, poprzez ułatwienie Klientom dostępu do niej. Ponadto, InPost wprowadził na rynek nową aplikację do obsługi przesyłek. Umożliwia ona śledzenie przesyłek, jak również zdalne otwieranie skrytek Paczkomatów (dzięki czemu Klient oszczędza czas i nie musi dotykać panelu obsługi). Wprowadzono również nową, uproszczoną stronę internetową do nadawania przesyłek. Zapewne dzięki niej Paczkomaty po raz pierwszy zagroziły pozycji rynkowej Poczty Polskiej w sektorze nadań przesyłek przez Klientów indywidualnych: według badań Kantara ustępują jej w popularności o zaledwie kilka punktów procentowych.


Komentarze (1) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Dodaj komentarz Odśwież

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Klient #3014866 | 79.191.*.* 1 gru 2020 13:29

    Tylko paczkomat.Nie mogę napisać czemu bo netykieta zabrania używania wulgaryzmów.Myślę,że wiele osób się z tym zgodzi.

    ! - + odpowiedz na ten komentarz