CIT-8 budowa formularza – części i informacje

2021-02-25 14:45:18 (ost. akt: 2021-02-25 14:50:54) Artykuł sponsorowany

Podziel się:

CIT-8 jest jednym z podstawowych dokumentów, z których korzystają podatnicy podatku dochodowego od osób prawnych, do realizacji swoich obowiązków wobec organów podatkowych. Podstawowy termin do przygotowania deklaracji podatkowej, to koniec trzeciego miesiąca, następującego po danym roku podatkowym, dlatego bazowo formularz za 2020 rok podatnicy powinni przygotować do 31 marca 2021 roku. Terminy te mogą jednak ulegać przedłużeniom, ze względu na epidemię COVID-19. Nie mniej prędzej czy później, podatnicy CIT-8 powinni poznać budowę druku księgowego i najważniejsze objaśnienia, które go dotyczą.

https://m.wm.pl/2021/02/orig/zdj-27-687467.jpg


Budowa formularza - podstawowe części dokumentu
Formularz CIT-8 nie jest najkrótszym dokumentem - druk w wersji 29 dla deklaracji składanych od 17.04.2020 roku w formie drukowanego dokumentu, zawiera 7 stron. Składa się on z części oznaczonych literami od "A" do N", gdzie podatnikowi służą części od „A” do „M”. Dodatkowo, w zeznaniu na początku pojawiła się część wstępna, a na końcu objaśnienia oraz pouczenie. Kolejno podatnik będzie
więc wypełniał informacje, dotyczące:
 część wstępna - czyli pozycje od 1 - 5, obejmujące trzy pozycje wypełniane przez podatnika, oraz dwie pozycje skierowane do urzędu, gdzie podaje się identyfikator podatkowy NIP podatnika, a także okres zeznania o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) za dok podatkowy, wskazując datę początkową oraz datę końcową (od dzień - miesiąc - rok do dzień - miesiąc rok);
 część A - w pozycjach 6 do 8, podatnik będzie uzupełniał miejsce i cel składania zeznania;
 część B - służy do wprowadzenia danych identyfikacyjnych podatnika, w tym adresu siedziby oraz danych dodatkowych;
 część C - określa informację o załącznikach i umożliwi wskazanie, które z nich podatnik dołącza do zeznania podatkowego;
 część D – w tej części podatnik ustali dochód lub stratę, na podstawie danych wprowadzanych w specjalnej tabeli;
 część E - to znów miejsce pozwalające na wprowadzenie danych finansowych, które służą do ustalenia podstawy opodatkowania lub straty;
 część F - stanowi rodzaj podsumowania w zakresie należnego podatku, w tym umożliwia wybór stawki podatku (19% lub 9%);
 część G – w tym miejscu, w formie dość rozbudowanej tabeli, podatnik powinien wprowadzić zaliczki miesięczne lub kwartalne na podatek;
 część H - formularz w tej części pokazuje różnicę pomiędzy podatnikiem należnym, a należnymi zaliczkami;
 część I - to już wprost wskazany podatek do zapłaty lub nadpłata;
 część J - dotyczy tak zwanych odrębnych zobowiązań podatkowych (czyli zgodnie z wyjaśnieniem dochody wydatkowane przez podatników, o których mowa w art. 17ust. 1 ustawy, na inne cele niż określone w tych przepisach lub niezgodnie z tymi przepisami–art. 25 ust. 4 ustawy);
 część K - podatnik w części K wprowadza informacje o innych zobowiązaniach podatkowych;
 część L - podatnik może wprowadzić informacje dodatkowe, w tym o wybraniu roku podatkowego innego, niż rok kalendarzowy zaznaczając właściwy kwadrat;
 część M - formularz pozwala na wprowadzenie informacji o osobie reprezentującej podatnika;
 część N - ostatnia część została stworzona na potrzeby urzędu skarbowego i jego adnotacji.


Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Dodaj komentarz Odśwież

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB