Ćwiczenia z przedsiębiorczości

2015-04-28 09:00:00 (ost. akt: 2015-04-27 13:50:07)

Autor zdjęcia: Beata Szymańska

Podziel się:

Prowadzenie dokumentacji podatkowej w firmie nie jest wcale prostą sprawą. Przekonali się o tym uczniowie, którzy wzięli udział w kolejnych zajęciach Szkoły Młodych Przedsiębiorców. I bardzo chwalili sobie zajęcia.

Nauka przez zajęcia praktyczne to najlepszy sposób na poznawanie zasad przedsiębiorczości — z takiego założenia wyszli twórcy projektu Szkoła Młodych Przedsiębiorców. Dlatego w szkołach, które biorą w nim udział od początku roku szkolnego na lekcjach podstaw przedsiębiorczości odbywają się zajęcia praktyczne, które prowadzą eksperci danej dziedziny - m.n. przedsiębiorcy i urzędnicy.

W piątek, w Zespole Szkół Ekonomiczno-Handlowych w Olsztynie odbyła się kolejna taka lekcja, tym razem na temat dokumentacji podatkowej w firmie. Wzięła w niej udział pierwsza klasa o kierunku technik organizacji reklamy, a poprowadziły je Sylwia Rolka i Dorota Siniawska z Izby Skarbowej w Olsztynie.

— Te zajęcia mają na celu przyswojenie informacji dotyczących prowadzonych przez przedsiębiorców ewidencji podatkowych oraz dokumentów potwierdzających zaistniałe zdarzenia gospodarcze. Chcemy też uświadomić uczniom jakie zagrożenia niesie ze sobą sprzedaż danych osobowych — wyjaśnia Dorota Siniawska.

Na początku zajęć uczniowie otrzymali garść informacji teoretycznych. Dowiedzieli się m.in. że przedsiębiorcy mają obowiązek wystawiać, gromadzić i przechowywać dowody dokumentujące przeprowadzone transakcje gospodarcze, tzn. nabycie lub sprzedaż produktów i usług.

Następnie ćwiczyli jak to wygląda w praktyce, pracując w grupach, na które zostali podzieleni na początku projektu. — W tym zadaniu uczniowie muszą zaopiekować się swoją firmą. Otrzymali od nas dokumenty związane z ich działalnością gospodarczą. Muszą odrzucić te, które nie będą im potrzebne i następnie wpisać zdarzenia gospodarcze udokumentowane wybranymi wcześniej dowodami do odpowiedniego rejestru: zakupu lub sprzedaży — opowiada Sylwia Rolka.

Podczas ćwiczeń uczniowie mogli liczyć na rady pracownic Izby Skarbowej. Jak im poszło to zadanie? — Może nie jest proste, ale w tym projekcie bywały też trudniejsze. Trzeba po prostu dokładnie czytać dokumenty — odpowiada Anita. A jej koleżanka z grupy dodaje: — Takie lekcje są o wiele ciekawsze niż takie zwykłe. Wszystko ćwiczymy w praktyce, a poza tym praca w grupach to naprawdę fajna sprawa. Lepiej się poznajemy i integrujemy ze sobą.

Za zadanie grupy otrzymują punkty, które zbierają przez cały czas trwania projektu. Drużyny, które przez cały rok szkolny otrzymają ich najwięcej, wygrają nagrody, które wcześniej same sobie wybrały. — Konkurs to dla nich dodatkowa mobilizacja do pracy na lekcjach. Ale najważniejsze jest to, że młodzież odkrywa w sobie potencjał, o którym wcześniej nie miała pojęcia. Przekonuje się, że warto zdecydować się prowadzić własny biznes i samemu stworzyć sobie miejsce pracy. Widzę, że zmienia się ich podejście do życia — podkreśla Małgorzata Topolewska-Micek, nauczycielka podstaw przedsiębiorczości w Zespole Szkól Ekonomiczno-Handlowych w Olsztynie.

Na koniec lekcji o dokumentacji podatkowej w firmie uczniowie wzięli udział w burzy mózgów, podczas której przedyskutowali sprawę płatnego udostępniania swoich danych osobowych. Poznali też konsekwencje podatkowe prowadzenia fikcyjnej działalności gospodarczej.

Przypomnijmy, że Szkoła Młodych Przedsiębiorców to wspólna inicjatywa Warmińsko-Mazurskiego Związku Pracodawców Prywatnych, Izby Skarbowej w Olsztynie oraz „Gazety Olsztyńskiej”.

Nina Ramatowska

Źródło: Gazeta Olsztyńska

Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Dodaj komentarz Odśwież

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB