Firm nie tworzą menadżerowie. Tworzą je klienci

2017-09-10 10:10:00 (ost. akt: 2019-07-05 23:22:57)

Podziel się:

MARKA///To jedna z najlepszych książek, jakie ostatnio czytałem. Nawet nie dlatego, że jest bardzo odkrywcza. Przede wszystkim dlatego, że nakręca.

Marty Neumeier to znany i uznany amerykański autorem książek, bloger i mówcą. Zajmuje się marką, designem, innowacyjnością i kreatywnością. I robi to w magnetyczny sposób. Jestem świeżo po lekturze jego książki "Odwracanie marki". Jest raczej przeznaczona dla menadżerów większych firm, głównie tych od nowoczesnych technologii, ale korzyść z lektury odniesie też właściciel warzywniaka w Olsztynie czy pubu w Ełku.

To odwrócenie marki to przede wszystkim przeorientowanie naszego myślenia z produktu, jego cech na przeżycia, emocje czy potrzeby klienta. I nie chodzi tutaj o jakieś marketingowe sztuczki, bo autor "Odwracania marki" przewraca prawdy biznesowe do góry nogami.

Dzisiaj klient w produkcie szuka samego siebie. zanim coś kupi pyta, często podświadomie, jaki stanę się człowiekiem kupując ten produkt. Dotyczy to wszystkiego, od domu poczynając, a na skarpetkach kończąc.

Producenci czy sprzedawcy uwielbiają podkreślać cechy produktu. To błąd. Zamiast na cechach, tego co oferujemy, powinniśmy się skupiać na potencjalnych doznaniach i przeżyciach klienta. Bo jest tak, jak już dawno temu powiedział pewien producent perfum.

W naszych fabrykach produkujemy perfumy, w sklepach sprzedajemy marzenia. - Zamiast myśleć o tym, jak poprawić pozycję swoich produktów, pomyślcie o tym, jak poprawić pozycję swoich klientów. To oni będą walczyli o wasz sukces - przekonuje Neumeier. U nas brzmi to może obrazoburczo i mało przekonywująco, ale dla mnie wydaje się to absolutnie słuszne.

Podobnie jak inna jego myśl: Ambitne firmy bardzo chętnie inwestują w innowacyjne produkty. Chcą tworzyć nowe cechy, nowe rozwiązania, nowe rynki, nowe branże...W odwróconym modelu biznesu produkt to nie innowacja, innowacją jest KLIENT.

Żeby postawić klienta w centrum naszego zainteresowania trzeba zrozumieć, że naszymi szefami i pracodawcami nie są nasi przełożeni czy właściciele. Są nimi nasi klienci. Dlatego musimy wiedzieć czego od nas oczekują.

Na dodatek dzisiaj to nie spece od marketingu czy sprytnie menadżerzy tworza firmy. Tworzę je klienci. Robią to wykorzystując nowoczesne środki komunikacji. A siła, która w ten sposób uzyskali wywraca firmy do góry nogami.

Na koniec dobra rada Marty Neumeiera dla menadźerów: Liderzy często za dużo czasu poświęcają na organizowanie swoich pracowników, a za mało na organizowanie swoich klientów.

Igor Hrywna
Marty Neumeier, Odwracanie marki, Studio Emka 2017.










Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Dodaj komentarz Odśwież

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB