Już ponad 50 proc. firm przeszło lub planuje cyfrową transformację biznesu. Automatyzacja procesów, wykorzystywanie ogromnych zbiorów danych czy przechodzenie do e-commerce dotyczą coraz większej liczby firm.
Dostęp do szybkiego internetu warunkiem technologicznej zmiany firm. Wprowadzenie sieci 5G znacznie ten proces przyspieszy
– Cyfrowa transformacja biznesu to de facto zmiana modeli biznesowych we wszystkich możliwych branżach po to, aby zapewnić nowe, perfekcyjne doświadczenie klientowi. To wiąże się ze zmianą procesów, automatyzacją, przechodzeniem do e-commerce, zmianą środowiska pracy, a także sposobu budowania relacji z klientami – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Bożena Leśniewska, wiceprezes zarządu ds. rynku biznesowego w Orange Polska.
Z raportu „Cyfrowe technologie a gospodarka” Forum Obywatelskiego Rozwoju wynika, że nowe technologie rozprzestrzeniają się znacznie szybciej niż wynalazki ery przemysłowej, np. telefonom stacjonarnym zajęło 25 lat, by trafić do pierwszych 10 proc. gospodarstw domowych w Stanach Zjednoczonych, komputerom – 10 lat, a tabletom – już tylko 2,5 roku.
– Cała rzeczywistość cyfrowa budowana jest dzięki temu, że jest dostęp do internetu. Dlatego w Orange Polska inwestujemy tak dużo w stabilny i szybki internet. Do 2020 zainwestujemy ponad 4 mld zł w budowę infrastruktury światłowodowej, dzięki której dotrzemy do 5 mln gospodarstw domowych i 40 proc. firm w Polsce. Światłowód będzie również podstawą do rozwoju i budowania sieci 5G, czyli sieci przyszłości, niezbędnej do rozbudowy całej branży internetu rzeczy – zapowiada Bożena Leśniewska.
Technologia 5G ma stworzyć rewolucyjne możliwości. O ile 4G pozwala na dostęp do internetu z prędkością do 300 Mb/s, to w 5G prędkość przesyłu danych będzie liczona w gigabitach na sekundę. Do milisekundy skróci się czas opóźnienia transmisji danych. Przełoży się to na rozwój internetu rzeczy oraz wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości. Zgodnie z nową strategią Orange Polska chce od przyszłego roku rozpocząć testy terenowe nowej sieci, by komercyjnie uruchamiać ją od 2020 roku.
– Na bazie tej łączności, komunikacji, klienci budują nowe rozwiązania. To robotyka procesów, przechodzenie do chmury, bezpieczeństwo i zapobieganie atakom, to również wewnętrzna zmiana modeli i procesów, przechodzenie do e-commerce, do social media, social selling, tych trendów jest bardzo dużo – wymienia Leśniewska.
Choć polskie przedsiębiorstwa obawiają się cyfrowej transformacji, rozumieją, że nie ma od niej odwrotu. Z badania „Digital Transformation” firmy doradczej Deloitte wynika, że ponad połowa polskich firm ma wizję takiego procesu. Niewiele mniej podkreśla, że ma już opracowany szczegółowy plan biznesowy i inwestycyjny w tym zakresie.
– Celem transformacji cyfrowej jest dostosowanie firm tradycyjnych, działających w modelu historycznym, do rzeczywistości cyfrowego świata – ma być szybciej, łatwiej, przyjemniej i wtedy, kiedy klient chce – tłumaczy wiceprezes ds. rynku biznesowego w Orange Polska.
Jak wynika z raportu FOR, polscy konsumenci spędzają w internecie rocznie prawie 11 mld godzin – porównują oferty sklepów, przeglądają portale informacyjne czy sieci społecznościowe. W internecie szukamy pracy, przyjaciół i partnerów, bo tak jest szybciej i wygodniej.
– Klienci żyją w świecie nadmiaru wyboru, możliwości, decyzji, a przede wszystkim nadmiaru informacji. Im prostsze są modele firm, im bardziej przyjazne i przenoszone do świata aplikacji i do smartfonów, tym życie staje się łatwiejsze – przekonuje Bożena Leśniewska i dodaje że w ciągu pięciu lat aplikacje chmurowe będę odpowiadać za ponad 90 proc. ruchu w polskiej sieci mobilnej.
Jak podaje Cisco, jeszcze w 1997 roku powstawało 100 GB na godzinę, w 2002 roku już 100 GB na sekundę, a w 2018 roku może to być 50 tys. GB danych na sekundę. Szacuje się też, że firmy odpowiadają za 1/3 masowej produkcji danych. Narzędzia do ich uporządkowania i analizy są jedną z najpilniejszych potrzeb przedsiębiorców.
W procesie cyfryzacji polskie firmy potrzebują wsparcia – stąd oferta Orange obejmująca rozwiązania z telemetrii, API, robotyki czy data center. Spółka ma też platformę do projektów smart city, dzięki której samorządy mogą sprawniej zarządzać systemami maszyn. W ubiegłym roku spółka zrealizowała ponad 2,5 tys. projektów ICT o różnej skali. Trwają prace nad wprowadzeniem do oferty usług związanych z tworzeniem aplikacji oraz rozszerzoną rzeczywistością.
– Budujemy ofertę poszerzoną o rozwiązania integratorskie i z dziedziny rozwiązań cyfrowych, także w oparciu o naszą spółkę Integrated Solutions, i z tą ofertą wychodzimy do klientów, koncentrując się głównie na rozwiązaniach chmurowych czy cyberbezpieczeństwa – mówi wiceprezes Orange Polska.
Jak podkreśla Bożena Leśniewska, proces cyfryzacji dotyczy też samej spółki.
– Robotyzujemy się. W samej obsłudze klienta mamy pięćdziesiąt robotów, a obejmujemy tym procesem także obszary logistyki, finansów i operacji. To jeden z trendów, które zdecydowanie będą zmieniały rzeczywistość firm. Zmieniamy też środowisko pracy naszych pracowników – wskazuje Bożena Leśniewska.
Komentowane artykuły
- Poznaj deweloperską ofertę GOMIKO (6)
- Co wiemy o grobach na Tuwima? (2)
- Owsiak nie pamięta, czy jest prezesem "Złotego Melona"! Co jeszcze zapomniał? (1)
- Śmiertelny wypadek w Obórkach koło Brodnicy: trzy osoby zginęły, trzy ranne trafiły do szpitala (0)
- Pomoc dla walczącej Ukrainy. Zapłaci za nią Putin (0)
Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Dodaj komentarz Odśwież
Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez