Trójkolorowym logo „Produkt Warmia Mazury” mogą posługiwać się tylko najlepsi. Oznacza, że lokalny wyrób, usługa czy wydarzenie są marką rozpoznawalną na całym świecie, ale pochodzą z naszego regionu.
— A złowiona pachnie świeżymi ogórkami — mówi Karol Okrasa. — Wiem, bo byłem z rybakami, jak zimą łowili stynkę.
Popularność stynki to miód na serce kucharza.
— Stynka jest tak dobrą rybą i nieodłączonym elementem kuchni Warmii i Mazur, wplecionym mocno w tradycję, że niewiele trzeba było, żeby ją wypromować — dodaje Karol Okrasa. — Stynka była po prostu mało znana, a jest świetna, może być doskonałym powodem do odwiedzenia regionu Warmii i Mazur nie tylko latem, ale i zimą. Bo stynka jest najlepsza jak jest świeża, a świeża jest zimą, kiedy się ją łowi spod lodu.
Karol Okrasa widzi dużą przyszłość przed tą małą rybką.
— Twierdzę, że warto byłoby pojechać „na stynkę” nie tylko pod kątem samego dania, ale też zobaczenia połowu ryby — mówi mistrz kuchni. — To jest coś, bardzo ciekawe doświadczenie, to warto zobaczyć, bo wtedy dopiero tak naprawdę docenia się się stynkę.
Wśród przyjaciół festiwalu jest nie tylko Karol Okrasa, ale też Norbi. W tym roku warsztaty kulinarne dla dzieci przeprowadził Grzegorz Łapanowski. Oczywicie zrobiły furorę. Organizatorzy wydarzenia bardzo podkreślają jego aspekt edukacyjny, stawiając sobie za cel by już od najmłodszych lat przekonywać do jedzenia ryb. Warsztaty i pokazy prezentują różne sposoby ich przyrządzania. Kucharze udowadniają, że możliwe jest także przygotowanie z mazurskich ryb dań bardzo egzotycznych. O ile do tej pory w konkursach Festiwalu zwykle brali udział restauratorzy, to teraz w warsztatach kulinarnych mogą wziąć również amatorzy. Tradycją jest również konkurs na sprawiacza ryb, w którym uczestników z roku na ro przybywa.
Powszechny już trend nawołujący do „życia bliżej natury” dostrzegają też deweloperzy i firmy budowlane, które reagując na zapotrzebowanie rynku, właśnie na Warmii i Mazurach coraz częściej lokują swoje inwestycje. Każdy wybudowany dom i mieszkanie to jednak dopiero początek. Kolejnymi krokami są prace instalacyjne, wykończeniowe, zakup mebli. Naprzeciw potrzebom zarówno firm budowlanych, jak i klientów indywidualnych wychodzi Producent Drzwi Barański, prowadzący działalność w Babiętach Wielkich. Drzwi z tej miejscowości są ozdobą mieszkań, domów, budynków wielorodzinnych i biurowców nie tylko w gminie Susz i w całej Polsce, ale także luksusowych apartamentowców w Londynie.
Certyfikat Produkt Warmia Mazury w kategorii „produkt” otrzymał właśnie producent stolarki drzwiowej z Babięt Wielkich.
— Firma związana jest nierozerwalnie z miejscowością Babięty w powiecie iławskim w województwie warmińsko-mazurskim i nie zamierzamy zmieniać siedziby — mówi Zbigniew Jasiński, Manager ds. inwestycji i eksportu firmy „BARAŃSKI”. — Funkcjonujemy wiele lat jako biznes rodzinny. Działamy i rozwijamy się właśnie na Warmii i Mazurach i tutaj cytując hasło naszej firmy tworzymy „drzwi nowych możliwości”.
— Mamy klika linii produktowych i kilkaset modeli , ale to klienci decydują o ostatecznym kształcie drzwi wewnętrznych czy zewnętrznych tak, by spełnić ich oczekiwania — dodaje Zbigniew Jasiński. — Nasz design jest dedykowany klientom indywidualnym, którzy mają wysokie wymagania.
— Utożsamiamy się z naszym regionem i sprzedając nasze produkty w kraju i za granicą zawsze podkreślamy, że jesteśmy z Warmii i Mazur — dodaje Zbigniew Jasiński. — Nasze kierunki handlu w kraju i eksportowe to wiele krajów, głównie w Europie, ale pojawiają się zapytania z wielu stron świata. Między innymi dzięki współpracy z firmą irlandzką zrealizowaliśmy umowę na dostawę naszych drzwi do dwóch wysokiej klasy apartamentowców w centrum Londynu. Opatentowaliśmy również innowacyjny sposób wytwarzania drzwi wewnętrznych o lepszych cechach użytkowych i dla tej nowej grupy drzwi o charakterze inwestycyjnym budujemy nową halę produkcyjną o pow. 4000 mkw.
Trwa również proces pozyskania dofinansowania do budowy elektrowni fotowoltaicznej OZE o mocy 0,91 MW, która ma w części zaspokoić zapotrzebowanie zakładu na energię elektryczną.
— Oferowaną stolarkę drzwiową „BARAŃSKI” rozwijamy o nowe rozwiązania techniczne, użytkowe oraz projektowo-designerskie. Odczuwamy wzrost zapotrzebowania na nasze wyroby i optymistycznie patrzymy na rozwój rynku budowlanego — podsumowuje Zbigniew Jasiński.
Między innymi dzięki takim ambasadorom Warmię i Mazury coraz liczniej odwiedzają turyści. Cieszą się pięknem jezior i lasów, ale nie omijają w swych podróżach także miast. Jak podkreślają hotelarze z Olsztyna w ostatnich latach wyraźnie dostrzegalny jest wzrost zainteresowania ofertą turystyczną ośrodków miejskich, a to niejako wymusza na lokalnych samorządach nieustanne poszukiwanie sposobu na uatrakcyjnienie tej oferty. Taki sposób znalazła Urząd Miasta Olsztyn, który w tegorocznej edycji projektu „Produkt Warmia Mazury” nagrodzono certyfikatem za akcję promocyjną „Visit Olsztyn. Nocujesz-zyskujesz”. Dzięki akcji turyści nocujący w stolicy Warmii i Mazur zyskują atrakcyjne zniżki na zakup produktów, usług oraz udział w wydarzeniach na terenie miasta.
— W 2015 roku zaczynaliśmy od trzech partnerów. Był to wówczas Ukiel, Aquasfera i Planetarium — wspomina Krzysztof Otoliński, szef promocji olsztyńskiego ratusza. — W tej chwili mamy 30 partnerów akcji oraz 17 hoteli.
Visit Olsztyn to oczywiście przede wszystkim portal turystyczny miasta, ale nie tylko. To również wiele działań mających na celu promocję Olsztyna. Idea miejskiego pakietu lojalnościowego jest prosta – turystom biorącym udział w akcji nasi partnerzy oferują bardzo atrakcyjne zniżki.
Na prośbę branży turystycznej Olsztyna, ruszamy z naborem do Nocujesz-Zyskujesz na 2019 rok już teraz — mówi Krzysztof Otoliński Dyrektor Biura Promocji i Turystyki Urzędu Miasta Olsztyna, pomysłodawca akcji. — Zmiana formuły jeszcze bardziej otworzyła program, teraz partnerem pakietu lojalnościowego może się stać także muzeum, przedsiębiorstwo usługowe, sklep, restauracja lub miejsca rozrywki znajdujące się nie tylko w Olsztynie, ale także na obszarze Olsztyńskiego Obszaru Aglomeracyjnego, obejmującego 13 gmin leżących wokół Olsztyna – dodaje Otoliński.
Certyfikat „Produkt Warmia Mazury” to nie tylko gwarancja wysokiej jakości produktów, usług i wydarzeń związanych z regionem – podkreśla Gustaw Marek Brzezin, marszałek województwa warmińsko-mazurskiego. - To także świadectwo dumy mieszkańców regionu i jego władz samorządowych z naszych rodzimych przedsiębiorców i organizatorów wydarzeń. Laureaci minionych edycji projektu „Produkt Warmia Mazury” podkreślają, że certyfikat otwiera serca, drzwi i portfele. Tego samego życzę laureatom tegorocznej edycji.