Liczba ogłoszonych upadłości konsumenckim w okresie styczeń – listopad 2021 wzrosła o niespełna 48%, podaje Centralny Ośrodek Informacji Gospodarczej (COIG). Powodem wzrostu zainteresowania upadłością jest nie tylko trudna popandemiczna rzeczywistość, ale przede wszystkim nowelizacja ustawy o upadłości konsumenckiej. 24 marca 2020 roku wprowadzono kilka zmian, które w znacznym stopniu ułatwiają ogłoszenie upadłości. Wielu konsumentów, w tym również byłych przedsiębiorców decyduje się na ten drastyczny krok, by odetchnąć z ulgą i skorzystać z oddłużenia. Czy przy każdej ogłoszonej upadłości konsumenckiej następuje umorzenie niezaspokojonych zobowiązań?
Do złożenia wniosku do sądu upadłościowego dochodzi najczęściej ze strony niewypłacalnego konsumenta lub jego wierzyciela. Dzieje się to na ogół wówczas, gdy konsument nie radzi sobie z narastającym zadłużaniem, ciągłymi monitami, ponagleniami z windykacji i zajęciami komorniczymi. Składa więc wniosek, który rozpatrywany jest przez sąd upadłościowy właściwy dla miejsca zamieszkania zadłużonego. Sąd po wnikliwej analizie sytuacji zadłużonego konsumenta na ogół rozstrzyga o uznaniu konsumenta upadłym. Od tej chwili pieczę nad majątkiem i wierzytelnościami konsumenta przejmuje przyznany mu syndyk.
Zadaniem syndyka jest pozyskanie środków z likwidacji masy upadłości konsumenta i przekazanie ich na rzecz spłaty zobowiązań. Po tym etapie następuje realizacja planu spłaty. Co się dzieje w chwili, gdy konsument zakończył etap realizacji planu spłaty, a dług nie został zaspokojony całkowicie? W trakcie procesu spłacania wierzycieli syndyk przedstawia raporty Sędziemu-komisarzowi o jego postępach. Dzięki nim sędzia dokładnie zna sytuację konsumenta i w przypadku rzetelnego wywiązywania się ze spłacania wierzytelności istnieje szansa na oddłużanie konsumenta. Jak widać, oddłużanie nie jest przyznawane razem z ogłoszeniem upadłości konsumenta, a sama upadłość jest zdecydowanie skierowana na likwidację masy upadłości. Umorzenie zadłużenia jest raczej formą wynagrodzenia konsumenta za jego skuteczne starania o spłacenie zaległych zobowiązań finansowych.
Za jedną z najczęstszych przyczyn upadłości podaje się wejście konsumenta w tzw. spirale zadłużenia. To sytuacja, w której konsument zaciąga np. pożyczki pozabankowe na spłatę wcześniej zaciągniętych kredytów hipotecznych, gotówkowych lub zakupów ratalnych.
Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Dodaj komentarz Odśwież
Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez